Hry s deťmi

Chcete zaujímavo využiť voľné chvíle s Vašimi deťmi?

Zahrajte sa spoločne.

 

Domček  ( pre najmenších )
(rozvíjanie zmyslu pre humor)
Posaďte si dieťa na kolená tvárou k sebe a rozprávajte mu riekanku:
Tu je strieška
( Pohladím čelo dieťatka )
Tu sú dve svetielka
( Zľahka sa dotknem viečok )
Tu sú dve perinky
( Pohladkám líčka )
Tu sú dvierka
( Otvoríme a zatvoríme pusinku dieťatka )
A kto chce navštíviť domček, zazvoní na tento zvonček
( Zľahka stlačíme noštek )
Cingiling, cingiling.
Táto hra rozvíja zmysel pre humor a dieťatku spôsobuje radosť a
uspokojenie z nežných dotykov tváričky.
Stavebnice z cestovín
( rozvíjanie fantázie )
Význam tejto hry spočíva v skladaní zaujímavých vzorov alebo obrazov z cestovín. Na
hru potrebujeme špagety, kolienka a rôzne tvarovo zaujímavé druhy cestovín. V každej
kuchyni sú vždy naporúdzi rôzne cestoviny. Deti budú nadšené, ak im dovolíme, aby z nich
na stole stavali rôzne obrázky a koláže. Napríklad špagety zaujmú deti štíhlym tvarom a
dĺžkou. Deti ich môžu zapichovať do cesta a vytvárať tak rôzne dekorácie v podobe ježkov či
slniečok, vešať na ne iné drobné cestoviny. Niťovky sú ideálne na účesy strašidiel z cesta.
Cestoviny, ktoré sú deravé, sú akoby predurčené na navliekanie. Deti si z nich môžu vyhotoviť
pôvabné „šperky“. Určite ich rozveselí, ak nájdu niektorý z takýchto šperkov vyvarený
v polievke. Cestoviny sú lacnou a vynikajúcou hračkou rozvíjajúcou fantáziu dieťaťa.


Opera

Význam: odreagovanie emócií, sebaovládanie, rozvíjanie hudobnosti

Pomôcky: žiadne

Postup: dieťaťu vysvetlíme, čo je to opera. V opere sa nehovorí, ale spieva. Skúsime sa tiež na všetkom dohovoriť spevom. Zaspievame deťom napr. otázku: „Dáš si na večeru chlieb so syrom, alebo s medom?“. Dieťa nám neodpovie, ale zaspieva odpoveď.

Môžeme meniť hlasitosť spevu, ktorá zodpovedá tomu, aká je naša otázka dôležitá. Spievame nežne a ticho, keď o niečo prosíme, keď sa za niečo ospravedlňujeme. Pridávame na sile, akonáhle sa začneme hnevať a pod.

Zvlášť zábavné sú spievané hádky, keď si vyjasňujeme protichodné názory. U detí, ktoré často prepadajú záchvatom zlosti, keď nesúhlasia s tým, čo od nich žiadame, ľahko uspejeme. Spevom zľahčíme napätie a dieťa sa upokojí.


Hrad z jogurtových pohárikov

Význam: cvičenie postrehu, šikovnosť, rozvíjanie situačného humoru

Pomôcky: väčšie množstvo pohárikov z jogurtu

Postup: dieťa postaví rad pohárikov, medzi ktorými sú medzery. Ďalším radom pohárikov tieto medzery „premostí“. Takýmto spôsobom postupuje v stavbe vysokej veže. Pred stavbou veže dieťa upozorníme na to, že poháriky majú čarovnú moc. Akonáhle jeden spadne, musí si dieťa sadnúť na zem a až potom pokračovať. Keby sa zosypala celá veža, musí si dieťa ľahnúť a spať ako medveď zimným spánkom. Najlepšie bude, keď budeme stavať spoločne a s dieťaťom si sadať, alebo líhať podľa padajúcich pohárikov. Dieťa, ktoré pochopí, že ide o zábavu, začnú mu poháriky stále viac padať a s rovnakým  potešením bude padať aj ono na zem. Veľkú radosť mu urobíme, keď sa k nemu pridáme.



Klbko

Význam: rozvíjanie tvorivosti, pohybovej koordinácie

Materiál: niekoľko dlhých špagátov alebo vlny, dve ihlice na pletenie

Postup: rozprávame sa s deťmi, ako sa malé mačiatka rady hrajú s klbkami, ktoré celé rozmotávajú a rozťahujú po zemi. Zoberieme špagátik a rozmotaný ho hodíme na zem. Ukážeme dieťaťu špagátik a povieme mu, že za chvíľu príde babička, ktorá pletie z vlny šál a my musíme napraviť to, čo nezbedné mačiatko pomotalo. Zoberieme koniec špagátika a pripevníme ho dieťaťu okolo pása. Potom začneme dieťa točiť a vlna sa naň navíja. Pritom hovoríme riekanku:

Motám, motám klbôčka,

nehnevaj sa babička.

Napravíme zakrátko,

čo vyviedlo mačiatko.

Postupne omotáme celé dieťa špagátom, alebo vlnou. Omotávame ruky, telo, nohy až bude celé omotané. Potom sa naň pozrieme a povieme: „To je pekné klbko. Babička bude mať z neho radosť.“ Nasadíme si okuliare a šatku a zahráme babičku. Babička má v rukách ihlice na pletenie a napodobňuje pletenie. Odmotáva pritom postupne vlnu z dieťaťa, ktoré sa krúti opačným smerom.


Kŕmenie sýkoriek

Význam: vciťovanie sa do správania zvierat

Materiál: rožky, špagát, špajdle

Postup: do rožka urobíme s pomocou špajdle otvor po celej dĺžke. Dierkou prevlečieme špagát a na jeho konci urobíme uzol, aby rožok z neho nespadol. Druhý voľný koniec upevníme na vhodné vyššie miesto. Musíme počítať s tým, že na zemi zostanú z rožka omrvinky. Rožok predstavuje loj pre sýkorky.

Deťom pripomenieme, že sýkorky nemajú ruky. Loj si ozobávajú iba zobáčikom. Dieťa má za úlohu obhrýzať zavesený rožok, ale nesmie si pomáhať rukami.

Veľkú radosť im urobíme, keď zavesíme vedľa seba dva rožky a budeme sa hrať na hladné sýkorky spoločne. Rukami môžeme napodobňovať trepotajúce krídelká. Hru môžeme spestriť aj vyludzovaním vtáčích zvukov.



Hry s vláskami

Význam: rozvíjanie predstavivosti, prvé experimentovanie

Pomôcky: nafukovací balónik, zrkadlo

Postup: dieťa si sadne pred zrkadlo. Do ruky mu dáme nafúknutý balónik a povieme mu, aby si s balónikom „jazdilo“ po vláskoch. Potom si zoberieme balónik do ruky my a podržíme ho v malej vzdialenosti nad vlasmi dieťaťa. Nastávajúca premena dieťa určite rozosmeje. Vďaka statickej elektrine sa vlasy nepustia balónika a komicky sa na hlave dieťaťa naježia.

Keď dieťa zistí, akú čarovnú moc má balónik, určite vyskúša tento experiment aj na vašich vlasoch.


Tanec ručičiek

Význam: pohybová koordinácia, motorika

Pomôcky: veľká škatuľa bez dna, nožnice

Postup: do škatule vystrihneme dva otvory, ktorými dieťa môže prestrčiť ruky. Dieťa sa celé skryje do škatule, vystrčí len ruky cez otvory. Pustíme rytmickú hudbu. Ruky sa začnú vlniť do rytmu hudby. Pomôžeme deťom vymyslieť originálne pohyby rúk.

Túto hru sa môžeme hrať aj bez škatule, ak ju nemáme k dispozícii. Rovnako dobre nám môže poslúžiť plachta zavesená na šnúre, za ktorú sa dieťa skryje a ruky vystrčí ako „maňušky“. V tancovaní rúk sa s dieťaťom striedame, alebo tancujeme spolu.